středa 30. listopadu 2016

5. ÚKOL > HODNOCENÍ NÁVRHU > MICHAELA ŘÍHOVÁ

HODNOCENÍ NÁVRHU KAPLE SVĚTLA

Předmětem soutěže o návrh Kaple světla bylo vytvoření nového komunitního prostoru s modlitebnou pro společenství Damanhur. V popředí zájmu tohoto mladého společenství stojí kromě duchovního života i příroda a udržitelnost. Dalo by se tedy očekávat, že výsledný návrh bude představovat živoucí organismus vybízející k prostotě a meditaci. Předložený návrh tento předpoklad naplňuje pouze do určité míry. Silné výtvarné řešení upoutá na první pohled, při bližším zkoumání však návrh více či méně pokulhává, a to především v rámci řešení parcely jako celku a chybějícího konstrukčního řešení. Velmi problematické je také nadměrné překročení hranic zadaného pozemku.

KVALITA ARCHITEKTONICKÉHO ŘEŠENÍ
Řešení prostoru modlitebny, zadané jako umělecké dílo pracující se světlem, je z celého návrhu nejpoutavější. Efekt pravidelné sítě obklopující neexistující kupoli je vskutku impozantní, vytváří nikdy nekončící hru pro pozorovatele, a to jak zvnějšku, tak zevnitř. Návrh je však pojat jako koncepční skica, neuvádí zamýšlený materiál a s ním související představu o tloušťce prvků – výsledný efekt by tak mohl částečně vymizet. Navrhovaný meditační prostor také významně přesahuje rozměry parcely, a i když je takové gesto z výtvarného hlediska pochopitelné, chybí zde autorovo odůvodnění.

KVALITA ŘEŠENÍ CELÉHO POZEMKU
Řešení pozemku bohužel působí poněkud ledabyle. Pro zvolený koncept by se mnohem více hodilo jiné členění zahrady, počínaje umístěním samotné modlitebny blíže k ulici (ač se autor pravděpodobně řídil doporučením zadání, které však nebylo závazné). Návrh pozemku nijak nepracuje s motivem cesty ke kapli a shromažďovací prostor před ní je nespecifikován. Rozvržení ploch, zeleně a vlastně i samotné umístění objektu působí přísně klasicistně, což se s ohledem k zájmům společnosti Damanhur nezdá jako příliš ideální řešení. Způsob využívání pozemku jako komunitního prostoru můžeme z návrhu jen tušit, na druhou stranu se z textové části můžeme mnoho dozvědět o pěstování plodin a možnosti jejich zhodnocení.

KONSTRUKČNÍ A MATERIÁLOVÉ ŘEŠENÍ
Z konstrukčního a materiálového hlediska je návrh velice nedostačující. Předložená grafická dokumentace nijak neprozrazuje, z čeho jednotlivé části jsou, textová část je popisuje jen namátkově. Návrhu zcela chybí představa o mohutnosti prvků struktury. Přitom by mohlo vyřešení konstrukce hlavního objektu výrazně posílit jeho výtvarnou stránku. Obzvláště, je-li patrné, že způsob spojování prvků bude mít velký vliv na jeho celkový dojem.

VÝTVARNÁ ÚROVEŇ NÁVRHU A GRAFICKÁ ÚROVEŇ ZPRACOVÁNÍ
Není těžké si představit sílu transcendentálního zážitku, jehož by návštěvník v takovém prostoru mohl dosáhnout. Výtvarná úroveň architektonického řešení je vysoce ceněna, méně pak již úroveň grafická. Předložené výkresy sice používají příjemnou estetiku, jsou ale provedeny v náznacích, které jsou skutečnosti velmi vzdálené.

SHRNUTÍ
V návrhu Kaple světla spatřujeme rozpor mezi ambiciózním výtvarným počinem a jistou náznakovostí odevzdaného řešení. Mírné zklamání ze zpracování pozemku jako celku a jeho nedořečená návaznost na objekt kaple jsou částečně vyváženy silným zážitkem z nekonečného prostoru. Velký potenciál zadání není plně využit, podíváme-li se však na kapli jako na samostatný objekt, jedná se o skvělý koncept hodný dalšího rozpracování a případné realizace.