čtvrtek 1. prosince 2016

5. ÚKOL > HODNOCENÍ NÁVRHU > MIRKA BAKLÍKOVÁ

HODNOCENÍ NÁVRHU PENZIONU S VÝHLEDEM
Návrh tříhvězdičkového penzionu s výhledem úspěšně využívá potenciálu místa. Sceluje přerušenou uliční zástavbu zaplněním prázdné proluky a zároveň využívá výhledu na město na západní straně. Vnitřní uspořádání i samotné řešení fasád sleduje základní myšlenku otevřenosti k výhledu a uzavřenosti do ulice tvořící podstatu celého návrhu.
Hmota nového objektu svým měřítkem přirozeně zapadá mezi okolní historickou zástavbu a nepřevyšuje její výšku. Využívá nicméně rozdílné výšky podlaží, což umožňuje umístit zde požadovaný počet pokojů pro hosty.
Orientace pokojů směrem k výhledu skrz prosklenou fasádu je zvolena zcela logicky. Právě pokoje představují místo, kde budou hosté trávit největší část svého času v penzionu. Od ulice je dům naopak chráněn plnou stěnou s malými pásovými okny propouštějícími do prostoru chodeb jen minimální množství světla. Relativně tmavé chodby nejsou určeny k delšímu setrvání, představují pouze přístupovou cestu do pokojů, které vybízí ubytované k odpočinku při pozorování zapadajícího slunce nad městem. Kontrast charakteru těchto dvou prostorů je v souladu se základní myšlenkou otevřenosti a uzavřenosti vůči dvěma obráceným stranám domu. K setkávání hostů slouží salonek ve druhém podlaží, který poskytuje nejen výhled na město, ale také venkovní terasu.
V parteru je umístěno lobby s návazností na kavárnu. Uliční fasáda je i zde zcela uzavřená, narušená jedinými dveřmi. Pokud by byla kavárna určena pouze pro hotelové hosty, bylo by její odvrácení od ulice pochopitelné, ve skutečnosti by ale měla sloužit také pro veřejnost. Za plnou fasádou vzbuzující pocit nepřístupné hradby se ale kavárna stává spíše oddělenou od okolí. Naopak ze salonku pro hotelové hosty o patro výš je umožněn pohled do ulice skrz velké prosklení, které se v jiné části uliční fasády víckrát neobjevuje.
Celá západní stěna kavárny je, stejně jako všechny ostatní prostory orientované do dvora, prosklená. Dvůr by měl být využíván hotelovými hosty, návrh ale přesněji neuvádí, jakým způsobem.
Specifickou atmosféru vytváří jedinečné obloukové schodiště. Kromě důstojného prostoru pro pohyb návštěvníků představuje schodiště také zajímavý estetický prvek v interiéru a podílí se na image samotného penzionu. Jeho tvar se propisuje i do okolních místností. V lobby na sebe zcela právem upozorňuje a intuitivně tak směřuje hosty od recepce do vyšších pater k pokojům.
Výrazný tvar schodiště se propisuje nejen do interiéru společných prostorů, ale také do interiéru některých pokojů. Zároveň je jeho tvarosloví zkopírováno i pro sociální zařízení. V tomto řešení je patrná snaha vytvořit charakteristickou atmosféru i v hotelových pokojích, obloučky vytvářejí dojem jedinečnosti. Je však správné použít stejné tvarosloví pro reprezentativní schodiště i pro soukromé koupelny? Není specifická atmosféra pokojů vytvořena právě nezapomenutelným výhledem? Vizualizace pokoje skrz pootevřené dveře neodhaluje jasnou představu o působení jeho interiéru a dokonce ani chodby. Nejpřesněji zobrazuje právě pootevřené dveře.
Také materiálové řešení není doloženo zcela přesvědčivě. Textová zpráva hovoří o lehkosti, kterou má dům vzbuzovat. Pohled na prosklenou fasádu do dvora však zobrazuje poměrně výraznou ocelovou konstrukci, která na první pohled dojem lehkosti nevyvolává. Materiál uliční fasády v návrhu není nijak specifikován.